پرچم باهماد آزادگان

201 ـ یک وبلاگ نویس جوان در زندان بکام مرگ رفت

صدای آمریکا :

کانادا شکنجه و قتل ستار بهشتی را محکوم کرد
کانادا شکنجه و قتل ستار بهشتی، وبلاگ نویس ایرانی را محکوم کرد و مصرانه از ایران خواست تا به تعهدات بین المللی و داخلی خود در رعایت حقوق بشر متعهد باشد.ستار بهشتی، وبلاگ نویس ایران در اوایل ماه جاری بازداشت شد و بنا به گزارش های منتشر شده جان خود را بر اثر شکنجه در زندان از دست داد.ستار بهشتی که یک کارگر وبلاگ نویس بود، در ٩ آبان ماه از سوی فتا، پلیس فضای مجازی ایران بازداشت شد و جسد او شش روز بعد به خانواده اش تحویل داده شد.جان برد، وزیر امور خارجه دولت فدرال کانادا با انتشار بیانیه ای، بازداشت ستار بهشتی، وبلاگ نویس ایرانی، شکنجه و قتل او در زندان را محکوم کرده و از ایران خواسته است تا برای توجه به پیشینه اسف بار وضعیت حقوق بشر در این کشور با جامعه بین الملل همکاری کند.وزیر امور خارجه کانادا در بخش دیگری از این بیانیه که روز چهارشنبه (١٤ نوامبر) در اختیار رسانه ها قرار گرفت، نوشته است: «کانادا عمیقاً نگران انتشار گزارش هایی در مورد عملکرد مقامات زندان در ایران است که زنان زندانی سیاسی را هدف (آزار و اذیت) قرار داده اند».

آقای برد خاطرنشان کرده است «من به طور خاص نگران سرنوشت نسرین ستوده، وکیل ایرانی هستیم که در زندان انفرادی اعتصاب غذا کرده و بی توجهی مدام ایران به روند قضایی و نقض آزادی بیان و عقیده غیرقابل پذیرش است».
وزیر امور خارجه کانادا در پایان این بیانیه تاکید کرده است «مردم ایران شایستگی زندگی آزاد و افتخارآمیز دارند، ارزش هایی که کانادا برای پیشبرد آن ها تلاش می کند».
خبر مرگ ستار بهشتی واکنش های جهانی را به همراه داشت. وزارت امورخارجه آمریکا و چند کشور اروپایی نیز به همراه نهادهای مدافع حقوق بشر، همچون گزارشگران بدون مرز مرگ وی در زندان اوین را محکوم کردند.

 تابناک :

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۶

پرونده جواد لاریجانی در حال رسیدگی است

سخنگوی قوه قضاییه ... درباره آخرین وضعیت پرونده محمدجواد لاریجانی، گفت: خبر تازه‌ای ندارم این پرونده در مرحله رسیدگی است. در واقع اختلافی است که با مسائل زمین شهری به وجود آمده با کسانی که مجوز می‌دهند مبنی بر اینکه آیا این افراد حق داشته‌اند مجوز بدهند یا خیر و آیا از مجوزی که داده شده عدول کرده‌اند یا خیر که درباره آخرین وضعیت این پرونده بنده اطلاعی ندارم و این پرونده در مرحله رسیدگی است.

اخلالگران ارزی هنوز به دادگاه نرفته‌اند

...
خبرنگار دیگری در ادامه سوال قبلی از دادستان کل کشور پرسید که میزان دلارهای اخلال‌گران ارز چقدر بوده است؟ که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: بنده مطلع نیستم ولی میزان آن در گردش بوده است.
...
نمی‌دانم اخلالگران ارزی بازداشت شده از مدیران شهرداری بوده‌اند یا نه

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا در میان اخلال‌گران ارزی مدیران شهرداری نیز دستگیر شده‌اند، اظهار کرد: من از این موضوع خبر ندارم و نمی‌دانم کارمند شهرداری یا کسی که منصوب در شهرداری بوده دستگیر شده است و همان‌ گونه که گفتم افرادی که جزو اخلال‌گران ارز دستگیر شده‌اند 47 نفرند که اسامی آنها را و اینکه آیا مدیر شهرداری هم در این افراد بوده را نمی‌دانم.

...


توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره دلایل مرگ ستار بهشتی

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه درخصوص پرونده ستار بهشتی توضیحاتی را ارائه کرد. محسنی‌اژه‌ای در این باره اظهار کرد: ... با توجه به اینکه منزل ستار بهشتی در رباط‌کریم بوده، نیابت داده می‌شود به دادسرای رباط‌کریم و او را در 9 آبان سال جاری حدود ظهر در منزلش دستگیر می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی ضابطین کسی را با حکم دستگیر می‌کنند باید او را به همان محلی که حکم دستگیری را داده برگردانند تا اقدامات قضایی و اداری صورت گیرد و این اقدامات را دادسرای رباط کریم انجام می‌دهد و او را به تهران اعزام می‌کنند. همچنین فردای آن روز یعنی در 10 آبان‌ماه بازپرس ذیربط اقدامات لازم را انجام می‌دهد و قراری را برای وی صادر می‌کند که یکصدمیلیون تومان قرار وثیقه برایش صادر می‌شود. لذا اگر در آن زمان طرف، قرار وثیقه را داشته باشد، آزاد می‌شود و اگر نداشته باشد، راهی زندان می‌شود تا وثیقه تامین شود.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در 10 آبان او به زندان اوین معرفی می‌شود و نامه‌ای در این راستا به زندان اوین نوشته می‌شود که ستار بهشتی در اختیار پلیس فتا در جهت ادامه تحقیقات قرار گیرد. در ساعت 16:20 همان روز در زندان پذیرش می‌شود و به بند 350 که یک بند عمومی است، انتقال می‌یابد.


وی افزود: طبق آن نامه‌ای که بازپرس روز قبل نوشته، در زندان می‌ماند و ادامه تحقیقات براساس همان نامه به بازپرس ارجاع داده می شود و بازپرس او را حدود ساعت 11، یازدهم آبان‌ ماه تحویل می‌گیرد، لذا در 13 آبان حدود ظهر طبق اعلام پلیس زمانی که برای ایشان ناهار بردند، متوجه شدند که فوت شده و بلافاصله به سیستم قضایی اطلاع دادند تا اقداماتی که باید صورت گیرد، انجام شود.

تشکیل پرونده فوت ستار بهشتی در دادسرای جنایی

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: بنابراین پرونده جدیدی درخصوص فوت ایشان در مجموعه دادسرایی جنایی تشکیل می‌شود. طبق اظهارات ستار بهشتی زمانی که در زندان بوده، احساس می‌کند خسته است و قلبش سنگین شده، او را به بهداری زندان معرفی می‌کنند و دکتر او را معاینه می‌کند و می‌گوید مطلب خاصی در ناحیه قلب متوجه ایشان نیست اما باز هم قرص قلبی به ایشان می‌دهند و می‌گویند فکر کنم از نظر روانی اعصابش دچار ناراحتی شده و خوب است که دکتر روانشناس او را معاینه کند.

وجود علامت کبودی در پنج نقطه از بدن

محسنی اژه‌ای گفت: پزشکی قانونی در این راستا نظریه مفصلی را ارائه کرده که من نقل به مضمون می‌کنم. پزشکی قانونی ایشان را کالبدشکافی کرده‌ و گفته‌اند که در پنج جا علامت کبودی وجود دارد. یک کبودی در ساق پا، کبودی دیگری در دست، کبودی در پشت کتف، کبودی در ران و غیره اما آثار شکستگی، خون‌مردگی و آثار خاص دیگری در بدن دیده نمی‌شود. هم‌چنین کالبدشکافی‌هایی در ناحیه سر، صورت و گردن انجام دادند و بیان کردند که هیچ چیز غیرطبیعی وجود نداشته لذا از ناحیه گردن به پایین مانند قلب، ریه، اعضای تناسلی و غیره که باز هم در این نواحی هیچ مورد مشکوکی دیده نشده است.

وی در ادامه افزود: پزشکی قانونی اعلام کرده است که برای اعلام نظر قطعی باید چند کار از جمله آزمایش سم‌شناسی و آزمایش کبد انجام دهیم و زمانی که از آنها پرسیدیم چقدر طول می‌کشد تا نتایج آزمایش به دست ما برسند، گفتند 30 الی 45 روز که ما گفتیم دیر است و اگر امکان دارد، زودتر جواب آزمایش را ارائه دهید که در مورد سم‌شناسی گفتند که مورد مشکوکی مشاهده نشده اما هنوز این نظر کتبا ارسال نشده است.

آیا ستار بهشتی ناراحتی قلبی داشته است؟

محسنی‌اژه‌ای گفت: در این میان این سوال پیش می‌آید که آیا ستار بهشتی ناراحتی قلبی داشته است؟ که باید در این راستا تحقیق شود و در ظاهر امر نمی‌توان نظری داد.

وی ادامه داد: رییس قوه قضاییه تأکید کرده‌اند که از دادسرای زندان اوین، تحقیقات میدانی، دقیق و همه‌جانبه انجام شود و از پزشکی قانونی نیز تحقیقات کاملی صورت گیرد که اگر قصور و تقصیری انجام شده مشخص شود و اگر براثر عارضه قلبی نیز بوده، با اسناد باز هم مشخص شود. اما تمامی این نظرها نظر اولیه است.

نامه بهشتی به مسئول بند 350 زندان اوین

دادستان کل کشور بیان کرد: نکته قابل توجهی در این پرونده وجود دارد و آن نامه‌ای است که این متهم نوشته. همچنین دو سه ابهام جدید در این نامه وجود دارد. ستار بهشتی نامه‌ای با مضمون شکایت علیه بازجویی خود به مسئول اندرزگاه 350 نوشته است. معمولا نامه‌هایی که زندانی می‌نویسد، یا در دفتر خود زندان است یا اینکه در هر بند مسئولی حضور دارد و در حضور آن مسوول نامه را می‌نویسند. همچنین در نامه‌ها حتما باید دو اقدام از سوی زندان صورت بگیرد، اول اینکه تایید کنند که دستخط، دست خط خود فرد است و در حضور مامور نوشته شده اما این نامه هیچ کدام از این موارد را ندارد، لذا زمانی که از مسوول بند 350 زندان اوین پرسیدیم که چگونه این نامه به شما تحویل داده شد، می‌گوید خبر ندارد بعد از اینکه نامه را در سایت‌ها دیدم، تحقیق و پرس‌وجو کردم و دو نسخه از این نامه را که توسط کاربن کپی شده بود در اتاق ایشان پیدا شده و نسخه اصلی نیز ناپدید شده است.

وی در ادامه بیان کرد: زمانی که از مسئولان زندان سوال کردم که آیا معمول است که زندانی در دو نسخه نامه بنویسد، گفتند که معمولا در یک نسخه می‌نویسند اما گاهی اوقات ممکن است که زندانی یک نسخه را در اختیار خود داشته باشد و در این صورت است که نامه در دو نسخه نوشته می‌شود، اما در سه نسخه غیرمعمول است.

متن نامه بسیار مهم است

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه متن نامه نیز بسیار مهم است، تصریح کرد: ستار بهشتی در قسمت اول نامه می‌گوید که من بدون حکم بازداشت شده‌ام که این مورد قابل قبول نیست اما بازهم می‌گوییم که قابل توجیه است. همچنین در ادامه نامه می‌گوید که اینجانب در مدت دو روز بازجویی و مورد انواع تهدید، ضرب و جرح قرار گرفته‌ام. از فحش‌های ناموسی تا غیره بسیار توهینات دیگر. همچنین در قسمت دیگر این نامه آمده، اکنون در یازدهم آبان پلیس فتا من را احضار کرده و مرا با خود می‌برد. معمولا کسی که در زندان است خبردار نمی‌شود که چه کسی او را احضار می‌کند. نکته دیگر اینکه ایشان از کجا می‌دانسته پلیس فتا وی را احضار می‌کند؟ همچنین به زندانی اطلاع نمی‌دهند که او را با خود خواهند برد که این موضوع ابهام را بیشتر می‌کند. لذا مواردی از این قبیل در نامه وجود دارد که بسیار مبهم است.

وظیفه همه ماست که این موضوع را پیگیری کنیم

وی ادامه داد: بنابراین قاعدتا خود ایشان دسترسی نداشته که نسخه اصلی را به بیرون برساند و این سوال مطرح می‌شود که نسخه اصلی دست چه کسی بوده است؟ همچنین دو نکته ابهام آمیز دیگری هم وجود دارد که نمی‌توانم الان آنها را بازگو کنم، لذا جان هر مسلمان و شهروندی محترم است. به احتمال اگر اینکه ایشان به مرگ غیر طبیعی فوت کرده باشد، وظیفه همه ماست که این موضوع را پیگیری کنیم و من به شخصه امروز نزدیک به یک ساعت و 30 دقیقه وقت گذاشتم و با مسوولان ذیربط صحبت کردم تا موضوع با دقت کامل بررسی شود. همچنین این مساله را به شدت دنبال می‌کنیم و اگر به این برسیم که قصور و تقصیری در میان بوده، بدون اغماض برخورد می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای در پایان این موضوع تأکید کرد: پزشکی قانونی اعلام نکرده است که ایشان سکته قلبی کرده‌اند، همچنین مورد مشکوکی از جمله شکستگی یا پارگی را هم اعلام نکرده‌اند.

...
اعلام رضایت شکات پرونده کهریزک از قصاص

خبرنگار دیگری با طرح عوامل مرگ ستار بهشتی به پرونده‌ی کهریزک اشاره کرد و گفت: اگر به پرونده مقصران حادثه کهریزک با سرعت رسیدگی می‌شد ما شاهد چنین اتفاقی نبودیم که محسنی‌اژه‌ای در پاسخ گفت: همان‌طور که پیش از این اعلام شد در آن پرونده افرادی تحت تعقیب قرار گرفته و مجرم شناخته شدند که برخی‌ها به شلاق، حبس و برخی به قصاص و برخی دیگر به انفصال محکوم شدند. در مورد قصاص نیز اگر شکات رضایت نمی‌دادند این موضوع اجرا می‌شد همان‌طور که حبس، شلاق و انفصال اجرا شد.

وی یادآور شد: پرونده بعضی از آنها با یک مشکل حقوقی روبه‌رو شد که به دادگاه ارسال شده ولی تعیین وقت نشده است که به زودی رسیدگی می‌شود.

...
نوبت رسیدگی پرونده فساد بزرگ مالی اعلام می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پرونده فساد مالی بزرگ نیز اظهار کرد: کیفرخواست‌ها به طور مرتب به دادگاه ارسال می‌شود و قاضی سخت مشغول مطالعه و بررسی است و انشاءالله نوبت دادگاه اعلام خواهد شد.

...

نمی‌دانم سرنوشت پرونده جاسبی چه شد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد به کجا رسید؟ گفت: تحقیق و تفحص دارای روند مشخصی است. باید تحقیق و تفحص مشخص شود و سپس نتیجه‌ای حاصل شود. اما اینکه پرونده آقای جاسبی به کجا رسیده، نمی‌دانم. هنوز مجلس چیزی ارائه نداده و هنوز تحقیق و تفحصی صورت نگرفته است. نتیجه به مجلس منعکس نشده و اگر مجلس پرونده‌ای را تشکیل و به قوه قضاییه ارسال کرد در آن زمان بررسی خواهیم کرد.

...

دانشجونیوز :

 پنجشنبه، ۱۸ آبان، ۱۳۹۱

بنا بر گزارش‌ها ستار بهشتی وبلاگ‌نویس که در روزهای اخیر توسط "پلیس فتا" بازداشت شده بود، زیر شکنجه ماموران کشته شده است. عموی این وبلاگ نویس می‌گوید، علت فوت را جویا شدیم ولی به ما گفتند "خفه شوید" و به شما ربطی ندارد.

بنا بر گزارش‌ها ستار بهشتی "وبلاگ نویس و از فعالان شبکه‌های اجتماعی"، ۳۵ ساله زیر شکنجه ماموران امنیتی کشته شده است. مادر ستار بهشتی روز سه‌شنبه ۱۶ آبان به سایت "سحام‌نیوز" گفته است: «از ما خواسته اند فردا صبح پس از هماهنگی با ماموران به کهریزک مراجعه کنیم و جنازه را تحویل بگیریم". عموی ستار حسینی نیز گفته است: «تا امروز هیچ خبری از وی نداشتیم. تا اینکه امروز دامادمان را احضار کرده‌اند و به وی می‌گویند که ستار فوت کرده و به مادر و خواهر وی اطلاع دهید. هنگامی که علت فوت را جویا شدیم به ما گفتند خفه شوید و به شما ربطی ندارد.»

در همین زمینه سایت "بازتاب" نیز در گزارشی با عنوان "درگذشت یک وبلاگ‌نویس حین بازجویی، نگذارید به سرنوشت پرونده کهریزک تبدیل شود" نوشته است، درگذشت تاسف‌بار این جوان که احتمالا به دلیل قصور یا تقصیر عوامل دخیل در پرونده وی صورت گرفته است، یادآور خاطرات تلخی نظیر مرگ زهرا کاظمی در زندان اوین، مرگ زهرا بنی یعقوب، پزشکی در همدان، مرگ هاله سحابی و پرونده کهریزک است که تا کنون، هیچ یک به نتیجه قطعی نرسیده است.
...
پیش از این "سایت کلمه" از قول شاهدان عینی از زندان اوین گزارش داده بود که وی در بازجویی‌ها به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و آثار کبودی و شکنجه بر تن و صورت و سر این زندانی سیاسی مشهود بوده است.
دستگیری ستار بهشتی در منزل


بنا بر این گزارش‌ها ستار بهشتی یک‌شنبه ۷ آبان (۲۸ اکتبر) با یورش ماموران امنیتی به منزل پدری‌اش در رباط کریم دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد. زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین که ستار بهشتی یک شب را در آن‌جا سپری کرده بود، روایت کرده‌اند که بدن این جوان زیر ضرب و شتم له شده بود و به گفته آن‌ها حتی یک جای سالم در بدنش نبود. بر این اساس ستار بهشتی که در بازجویی‌ها تحت فشار برای اعتراف و پذیرفتن خواست بازجویان پلیس فتا بوده است، پس از مقاومت به صندلی بسته می‌شده و مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفته است.

فاطمه بهشتی خواهر ستار بهشتی نیز گفته است که شوهر او را خواسته‌اند و به او گفته‌اند "برو مادرش را آماده کن، قبر بخر، فردا بیا جنازه را تحویل بگیر". به گفته خواهر ستار بهشتی وقتی ماموران برادرش را برده‌اند، او سالم بوده و حتی قرص سردرد هم نمی‌‌خورده است. خواهر ستار بهشتی همچنین درباره تهدید خانواده توسط ماموران امنیتی می‌گوید که: «گفته اند با هیچ جا مصاحبه نکنید، اگر مصاحبه کنید پدرتان را در می آوریم. داداشم کاری نکرده بود، چی کار مگر کرده بود؟ از آن سه‌شنبه که (ستار را) بردند تا الان هیچ خبری ازش نداشتیم که امروز خبرش را برایمان آوردند.»

بنا بر گزارش‌ها تا ظهر روز چهارشنبه ۱۷ آبان (۷ نوامبر) هنوز جنازه این وبلاگ‌نویس توسط پزشکی قانونی کهریزک به خانواده او تحویل داده نشده است

 همشهری :
توصیه می کنم بجای سخت گیری به وبلاگ نویسان به دنبال مسئولان و صاحب منصبان فاسد و متهم به فساد باشید که اینگونه بلاها را به سر مردم می آورند.

...

توکلی همچنین با اشاره به مرگ یک وبلاگ نویس به نام ستار بهشتی که به دلیل اهانت به برخی مسئولان و درج فراخوان در وبلاگ خود زندانی شده و در زندان فوت کرده است، گفت: این اتفاق باعث شده است که رسانه‌های خارجی در روزهای اخیر موضع گیری هایی را در این خصوص داشته باشند .

پایگاه : خبر مرگ ستار بهشتی کارگر وبلاگ نویس 35 ساله که جان خود را در کمتر از یک هفته بازداشت در زندان از دست داد همه را در شگفتی و اندوه فرو برد.

کشته شدن زهرا کاظمی‌ها ، هاله‌ی سحابی‌ها ، ده‌ها جوان برومند آزاده یا داستان اندوهناک قربانیان کهریزک کم بود که این هم به آن افزوده گردید. براستی به این همه ستم و نامردمی تاب آوردن آسان نیست. ... آنچه اینهمه را ممکن می سازد ، تنها یک علت دارد : بی‌پروایی و آسانگیری مردم!. علت آن هم اینست : از یک بدی که به آسانی چشم پوشیدند و گذشتند ، از زشتی آن کاسته شده عادی میگردد. از آن پس مرز بدی بالاتر رفته ، کمتر از آن دیگر عادی بحساب می آید.

آن جنایتهایی که تاکنون پی اش گرفته نشده ، یا ماست مالی شده پرونده اش را بسته اند ، ناگزیریست که به چنین فجایعی بینجامد. در یک جا یا داد فرمان می راند یا ستم. اگر داد بی‌پشتیبان ماند ، ستم چیره میگردد و بس!

بیاد آن سخن ارج دار می افتیم : « چشم‌پوشی از بدیها تلخترین میوه ها را ببار خواهد آورد». ...

کوتاهشده‌ی گفته های سخنگوی قوه‌ی قضاییه را در بالا خواندید. بسیاری از گفته های او یک مشت جمله های گنگ و تاریک است. با آنهمه « نمی دانم» و « خبر ندارم» که می گوید دانسته نیست چرا « سخنگوی» قوه‌ی قضاییه شده. اینها همه تاریکی است ،‌ همه ناروشنی است. می گویند : « خیمه شب بازی اگر راستست چرا شبها درمی آورند؟!». اگر راستی است ، چرا از پاسخها طفره می روند؟!

اینکه گفته شود پزشک به او قرص قلب داده کافی نیست که علت مرگ را حمله‌ی قلبی بدانیم. کسی را که به زندان می برند مسئول تندرستی او نیز هستند. یک رشته پرسش و پاسخ باعث کبودی نقاطی از تن و حمله‌ی قلبی نمی شود. آن زهرا کاظمی بود که سرش را به « جسم سختی» کوبید و باعث مرگ خود شد و این هم این جوان 35 ساله‌ی بیمار قلبی که جای جای تنش را کبود گردانیده!

ببینید ما چه گرفتار شده ایم! آن جوان مگر در وبلاگش چه نوشته که به این سرگذشت گرفتار گردد؟!

ـ : « اهانت به برخی مسئولان» (گفته‌ی احمد توکلی نماینده‌ی تهران در مجلس از زبان مقامات).

آیا نتیجه‌ی اهانت (گیریم که دادگاهی برپا شد و این ثابت گردید) باید از دست رفتن جان باشد؟!.

ما از این پیشامد دردناک جز این نمی فهمیم که در کشوری که روزگاری گهواره‌ی آزادگان بوده ،‌ امروز هیچگونه آزادی برای سخن آزادیخواهان ، نیست ولی برای بریدن گلوی ایشان هرگونه آزادی هست. زیرا پیشینه ها می گویند که این هایهوی مقامات که « پرونده در دست تحقیق است و هیچ اغماضی روا نخواهد شد» همه برای این چند روز است که خبر تازه بوده صدای رسانه های بیگانه و سازمانهای حقوق بشر نیز درآمده و به حکومت ایران هشدارها داده اند. ولی فردا که آبها از آسیاب افتد ، کسی را کاری با بزهکار اصلی یا همدستانش نخواهد بود ، همچنان که می بینیم نه تنها دادگاه سعید مرتضویها برگزار نمی شود بلکه به ایشان پست و جایگاه هم داده می شود.

اینست رو به آزادیخواهان و خردمندان کشور گردانیده می گوییم : برادران و خواهران! ، برای آنکه اعتراضهامان مؤثر گردد و مایه‌ی تغییرات و بهبود گردد ، برای آنکه از اینگونه پیشامدهای دلگداز جلوگیری شود باید همه‌مان یک آرمان را دنبال کنیم و متحد گردیم تا نیرو بدست آریم.

امروز ما همه‌ یک چیز را دنبال نمی کنیم و سراسر کارهامان جز جداکوشی نیست. اینهمه صداهای اعتراض که از هر گوشه ای برمی خیزد روی هم نمی آید و روشنست که نیرویی نیز از آن برنمی خیزد زیرا هر دسته ای سخنی می گوید که با دیگری ناسازگار است.

گرفتاری ایرانیان بیش از همه از «پراکندگی» است. زیرا مردم ما در کیش و مسلک به بیش از ده شاخه‌ی اصلی تقسیم شده اند. در قومیت و زبان نیز همین شمار دسته ‌بندی و جدایی هست که جلوگیر همدستی است. در اندیشه‌ی اجتماعی نیز چندین باور متضاد داریم. از اینجاست که « همدستی» و یگانگی (اتحاد) پدید نمی آید و نیرویی تدارک نمی‌یابد. در چنین حالی طبیعی تر از این چه باشد که ستمگران میدان را برای کامرانیهای خود باز یابند و به هر ناروایی و نامردمی دلیر گردند؟! براستی مگر نه آنست که سی و اند سال همه گونه ستم بما روا داشتند و ما در جلوگیری از آنها ناتوان و درمانده بوده‌ایم. علت این جز پراکندگی و جدا‌اندیشی چه می باشد؟!

در این پایگاه در سالهای گذشته ما دهها گفتار از احمد کسروی نشر کردیم که به موضوع « پراکندگی» از جهات گوناگون پرداخته است. آنها جلوگیرهای پیشرفت ایرانیان در قرنهای اخیر را باز نموده و علتهای درماندگی و بدبختی ما را آشکار می گرداند و برای روشنی بیشترِ زمینه ، چندین مثال از تاریخ معاصر ایران به گواهی می آورد و بدینسان راه چاره نیز هویدا می گردد.

بر پایه‌ی این گفتارها یگانه گردانیدن مردم پراکنده‌اندیشی همچون ایرانیان از دشوارترین کارهاست. زیرا تعلیمات متضادی مردم را از یکدیگر جدا و گسسته گردانیده و توده را بیمار گردانیده.

 بیماری جامعه‌ی ایرانی ریشه دار است و به کوششهای ریشه داری نیز نیاز دارد و اینست که در صد و پنجاه سال گذشته ، از پیش از مشروطه تاکنون ، کوششهای سیاسی‌ای که به تربیت مردم بها نداده بلکه تنها بر احساسات ایشان تکیه کرده اند همه بی‌نتیجه مانده.

برخی از کوشندگان هم اکنون به این نتیجه رسیده اند که راه چاره در فراهم آوردن یگانگی است ولی راه آن را جز در سایه‌ی نشر برخی « آگاهیها» نمی دانند. ولی این همان کوششهاییست که در قرن گذشته بارها بکار بسته شده و از آنها نتیجه ای بدست نیامده. اینها جستارهاییست که در آن گفتارها نیک بازنموده شده.

ما از خوانندگان خواهانیم آن رشته گفتارها را با باریک‌بینی بخوانند تا دریابند یگانگی چیست و چرا تاکنون بدست نیامده و چگونه بدست می آید و همچنین چرا راه میانبر دیگری وجود ندارد.

در پایان این یادداشت ، از بستگان این جوان می خواهیم ما را در اندوه خود شریک بدانند و برایشان از خدای بزرگ شکیبایی درخواست می کنیم.