پرچم باهماد آزادگان

278 ـ کتابهایی که بتازگی گرد‌ آورده ایم ـ2


بتازگی دفترهایی را فراهم آورده ایم که در اینجا به شناسانیدن آنها می پردازیم. شش دفتر از اینها درباره‌ی شعر و شاعری است.
در سال 1313 کسروی در ماهنامه‌ی پیمان گفتارهایی را با عنوان «شعر در ایران» آغاز کرد. این گفتارها به پادکارهایی (عکس العمل) راه گشود.
سپس با یک رشته گفتار دیگری بنام «در پیرامون شعر و صوفیگری» به بازنمودن هرچه روشنتر آن زمینه پرداخت. اینبار « ادیبانی» به تکاپو افتاده هیاهوها براه انداختند.
انجمن ادبی تهران او را به سخنرانی در آنجا خواند تا از اندیشه هایش دفاع کند. کسروی بدل پذیرفت و در آنجا سخنان پرشوری راند. بدینسان از هیاهو بسیار کاسته شد. بخش نخست این سخنرانی در پیمان بچاپ رسید که نخست وزیر محمدعلی فروغی دستور جلوگیری از چاپ بخش دوم آن را داد.

کسروی به این جلوگیری اعتراض کرد ولی تا فروغی سر کار بود آن بخش گفتار بیرون نیامد تا اینکه جم نخست وزیر گردید و این فرصتی شد که او بخش دوم را جداگانه چاپ کرده به دست خوانندگان برساند. بدینسان دفتر « سخنرانی کسروی در انجمن ادبی» پدید آمد.
پس از آن شادروان محمد فیضی بترجمه‌ی « ادبیات منظوم ایران» که کتابیست نوشته‌ی پرفسور شبلی نعمانی که به نوشته های پیمان نزدیکی داشت پرداخت. ما این گفتار و گفتارهای دیگری که در ماهنامه‌ی پیمان در این زمینه بوده را یکجا با همین عنوان گرد آوردیم که دفتر چهارم از این رشته می باشد.
سپس که روزنامه‌ی پرچم بنیاد گزاشته شد ، کسروی در پاسخ به خواننده ای که درباره‌ی شعر پرسیده بود گفتارهایی را در آن روزنامه بچاپ رسانید که ما همه را در دفتری بنام « خراباتیان که بودند و چه میگفتند؟» گرد آورده ایم.
این گفتارها نیز پادکارهای سختی بدنبال داشت و یک روزنامه درخواست «محاکمه‌ی ملی» « دارنده‌ی پرچم» را کرد. کسروی خود پیش افتاد و دری در روزنامه بنام « داوری توده» (محاکمه‌ی ملی) باز کرد و گفتارهایی که از خوانندگان درباره‌ی شعر در ایران رسیده بود را بچاپ رسانید. بدینسان روزنامه های غوغاگر دانستند که کسان بسیاری با سخنان کسروی هم‌آوازند و بدینسان آن محاکمه‌ی ملی نیز انجام گردید! ما این رشته گفتارها را که خوانندگان پرچم نوشته اند در دفتری بنام «داوری توده درباره‌ی شعر در ایران» گرد آورده ایم که دفتر ششم از این رشته‌ی اخیر می باشد.
همچنین بتازگی کتاب بهاییگری را با پیکره های بسیار و ویرایشی نوین بیرون داده ایم. کوشیده شده که دفترها و این کتاب بی‌غلط از آب درآید.
گفتارهای دیگری درباره‌ی بهاییان یا در گفتگو با ایشان در پرچم می باشد که بیاری خدا آنها را نیز در دفتری جداگانه گرد خواهیم آورد.
کتابهایی را که یاران کوشیده و غلطهاشان پیراسته‌اند در فهرست کتابها بالای صفحه نخست پایگاه می‌بینید.
دین و جهان و فرهنگ است یا نیرنگ را تا توانسته‌ایم از لغزشها پیراسته‌ایم. رویهمرفته کوشش ما بر این بوده که کتابها کمترین لغزش را بدارد ، و نکته های تاریخی را به آنها بیفزاییم تا خواندنش برای جوانان آسانتر گردد.
در زیر پیوند دفترهایی که نام بردیم را می آوریم :
شعر در ایران
در پیرامون شعر و صوفیگری
سخنرانی کسروی در انجمن ادبی
ادبیات منظوم ایران
خراباتیان که بودند و چه میگفتند
داوری توده درباره‌ی شعر در ایران
بهاییگری